آیا مردان نیز مانند زنان یائسه می شوند؟
نوشته شده توسط : پلیکا

یائسگی چیست و چه عوارضی دارد

علائم پیش یائسگی تقریبا از ۴۲ سالگی آغاز می‌شود؛ طی این دوران به تدریج تغییرات هورمونی شروع شده و علائمی مثل خشک شدن چشم‌ها، فراموشی و حواس پرتی، تغییرات خلق‌وخو که خود فرد دلیل آن‌ها را نمی‌داند، افزایش وزن، خشکی پوست، آکنه‌های پوستی، بی‌خوابی و… در افراد بروز پیدا می‌کند. البته هورمون‌درمانی برای افرادی که مصرف‌کننده سیگار و الکل هستند و یا افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، ام اس، فشارخون بالا و… هستند اصلا توصیه نمی‌شود. ورزش منظم همچنین با سلامت بهتر و محافظت در برابر بیماری‌ها و شرایطی از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، چاقی و پوکی استخوان همراه است.

رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا علاوه بر کمک به جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات، می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند؛ زیرا باعث افزایش سیری و افزایش میزان کالری سوخته می‌شوند. همه‌ اختلالات نام برده شده در سال‌های ابتدایی یائسگی آزاردهنده هستند و اندک اندک با گذشت زمان بدن فرد به این تغییرات عادت کرده و خود را با شرایط جدید سازگار می‌کند. پزشک همچنین می‌تواند یک آزمایش خون تجویز کند که سطح برخی از هورمون‌ها را در خون اندازه‌گیری کند؛ این هورمون‌ها معمولاً FSH و نوعی استروژن به نام استرادیول هستند. بسته به علائم و سابقه سلامتی شما، پزشک همچنین ممکن است آزمایش خون اضافی را برای کمک به سایر موارد زمینه‌ای که ممکن است مسئول علائم شما باشند، از شما درخواست کند.

مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه با افزایش سن ممکن است شامل آزمایش‌های غربالگری بهداشتی توصیه شده، مانند کولونوسکوپی، ماموگرافی و غربالگری تری‌گلیسیرید باشد. یک مطالعه نشان داد رژیم‌های غذایی سرشار از سویا با کاهش سطح کلسترول، فشار خون و کاهش شدت گرگرفتگی و تعریق شبانه در زنانی که شروع به یائسگی می‌کنند همراه است. تعداد کمی از زنان علائم یائسگی را از یک دهه قبل از بروز یائسگی تجربه می‌کنند و از هر ۱۰ زن ۱ نفر علائم یائسگی را به مدت ۱۲ سال پس از آخرین قاعدگی تجربه می‌کند. در دوران یائسگی، سطح FSH و استروژن روزانه دچار نوسان می‌شود، بنابراین بیشتر پزشکان این بیماری را براساس علائم، سابقه پزشکی و اطلاعات قاعدگی تشخیص می‌دهند.

 

پورتال معاونت بهداشت - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

طبق تعریف ، یائسگی به یک سال پس از آخرین عادت ماهانه اطلاق می شود اما اگر رحم برداشته شده باشد که در پی آن عادت ماهانه قطع می شود ، فرد چطور متوجه شود که به یائسگی نزدیک شده است ؟ تنها راه شناخت توجه به علائم است : خواب نا آرام ، گر گرفتگی ، تپش قلب از علائمی هستند که قبل از یائسگی قطعی ایجاد می شود و اگر فرد علائم اصلی پیش از یائسگی را تجربه می کند ، احتمالاً در حال ورود به دوره پیش از یائسگی است و می توان با انجام آزمایش نیز احتمال یائسگی را تعیین کرد. تخمدان ها فقط برای تولید تخمک آفریده نشده اند بلکه دو کار اصلی انجا می دهد ؛ یکی نگهداری اووسیت یا سلولهای تخم نابالغ که بعداً به تخمک تبدیل می شود و دیگری حفظ عملکردهای کل بدن و به علت تولید و ترشح هورمون های زنانه ، بعد از یائسگی وظیفه اول یعنی ایجاد فولیکول های حامل تخمک تسط تخمدان ها متوقف می شود اما وظیفه دوم یعنی تولید هورمون با تغییراتی ادامه می یابد تا عملکردهای کل بدن حفظ شود.

یائسگی یک مرحله طبیعی از زندگی زنان است و زمانی روی می دهد که زن ، قدرت باروری خود را از دست می دهد ، تخمدان ها قدرت کافی برای انجام اعمال فیزیولوژیک و طبیعی دوران باروری خود را ندارند و تخمک گذاری اتفاق نمی افتد ، در این مرحله ابتدا قاعدگی ها نامنظم شده و سپس فرد ، قطع دائمی قاعدگی را تجربه می کند. در یائسگی زود رس پزشک با همکاری فرد رژیم دارویی مناسبی را برای هرمون درمان جایگزین انتخاب می کند تا علائم یائسگی را به حداقل رسانده و سلامت عمومی فرد را به حداکثر برساند و بدین ترتیب فرد بتواند بهتر و راحت تر با تغیرات ناگهانی ناشی از یائسگی زودرس مواجه شود. به طور کلی در سنین نزدیک به یائسگی ، داشتن قاعدگی های متفاوت با قاعدگی معمول از نظر میزان ، مدت و تداوم خونریزیها ، از دست دادن یک یا چند پریود و شروع علائمی مثل احساس گرگرفتکی از نشانه های ورود به دوران یائسگی محسوب می شود.

دوران یائسگی مانند هر دوره دیگر زندگی از جمله دوران بلوغ ، جوانی یا بارداری مشکلات و مزایای خود را دارد ، با این تفاوت که در دوران یائسگی فرد با تجربه است و توانایی برخورد با مشکلات و حل و فصل مسائل را دارد. تقریباً یک سوم طول عمر زنان در دوران یائسگی می گذرد و با توجه به طول عمر یا امید به زندگی بیشتر خانم ها ، در آینده ای نزدیک ممکن است حتی نسبت بیشتری از طول عمر خود را در این دوران سپری نمایند. تعدادی از علائم مربوط به یائسگی معمولاً پیش از یائسگی آغاز می شود ، اما سطح پائین استروژن ( هورمون زنانه ) به مدت چند سال علائمی را ایجاد نمی کند و تا یائسگی قطعی مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

سنجش استروژن در موارد ارزیابی سطح استروژن در بیماران دارای سیکل قاعدگی غیر طبیعی، خونریزی غیر طبیعی به مقدار زیاد،بررسی بلوغ جنسی، ناباروری، وجود ویژگی های زنانه (ژنیکوماستی)، پایش درمان های هورمونی جایگزین در دوران یائسگی، به عنوان تومورمارکر (تشخیص تومورهای تولید کننده استروژن) و بررسی عملکرد تخمدان استفاده می شود. درصورتی که عمل لقاح صورت نگیرد جسم زرد تخریب می شود؛ بنابراین از بین رفتن جسم زرد که منبع اصلی تولید پروژسترون است، موجب افت سطح پروژسترون خون خواهد شد که این امر شروع خونریزی قاعدگی را به دنبال خواهد داشت. تولید تستوسترون در بیضه و تخمدان توسط مکانیسم فیدبک منفی هیپوفیز تنظیم می شود به طوری که افزایش سطح سرمی تستوسترون سبب کاهش سطوح سرمی LH می‏شود در حالیکه کاهش تستوسترون سرم منجر به افزایش LH سرم خواهد ‏شد.

زنان دارای مکانیسم پس نوردی برای این هورمون می باشند به طوری که کاهش سطح E2 موجب تحریک هیپوتالاموس و عوامل آزاد کننده گنادوتروپین ها می گردد که این امر باعث تحریک هیپوفیز و ترشح هورمون های FSH و LH می شود. بیشتر میزان تستوسترون در خون به صورت متصل به گلبولین های متصل به هورمون های جنسی (SHBG) و مقدار کمی متصل به آلبومین می باشد و مقدار کمی به صورت آزاد وجود دارد. درآقایان نیز مقدار کمی از این هورمون تولید می شود؛ حدود یک سوم استروژن در بیضه ها و بقیه آن از تبدیل تستوسترون و استرون در بافت های محیطی حاصل می گردد. میزان زیادی از استرادیول در سرم به شکل متصل به آلبومین و گلوبولین متصل شونده به هورمون­های جنسی (SHBG) می باشتند وتنها ۳-۲ درصد به شکل آزاد وجود دارد.

میزان استریول سرم در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت است ، بنابراین در آزمایشات مکرر، نمونه‏گیری‏های باید در یک ساعت معین از شبانه‏روز انجام گردد. هورمون‌ها دسته‌ای از مواد شیمیایی هستند که به مقدار بسیار اندکی در بدن تولید می‌شوند و دارای اثرات تنظیمی برای حفظ وضعیت طبیعی بدن می باشند. استروژن‌ها همچنین موجب افزایش فعالیت استخوان‌سازی می شوند و توزیع چربی را در بدن به فرم زنانه (بیشتر در سینه‌ها، باسن و ران‌ها) درمی‌آورند. عدم تعادل هورمون های جنسی بیماریهای مختلفی نظیر بلوغ زودرس، سندرم های زنانگی، ناباروری و عدم بروز صفات جنسی ثانویه را به دنبال دارد.

عزيزاني که ساکن اهواز هستند ميتوانند از آزمايشگاه پاستور اهواز با بهترين امکانات و تکنولوژي روز، جهت هر نوع آزمايشي استفاده نمايند.

سلامتی و رابطه جنسی

چنانچه كسي را داريد كه برايتان اهميت قائل بوده و دوستتان دارد و در مقابل شما نيز براي وي اهميت قائل بوده و دوستش دارید، از لحاظ احساسي و جسمي نيز با يكديگر صميمي هستید، آن وقت 3-5 برابر كمتر در معرض خطر مرگ زودرس و يا ابتلا به بيماري‌هاي گوناگون قرار خواهيد داشت. پلاسماي مني مردان حاوي هورمون‌هاي تحريك كننده غدد تيروئيد مي‌باشد، كه مي‌تواند باعث افزايش متابوليسم پايه در زنان و كاهش وزن آنان گردد. براي توليد مايع مني، پروستات و كيسه مني موادي همچون روي، اسيد سيتريك و پتاسيم را از خون مي‌گيرند و آنها را تا 600 برابر تغليظ مي‌كنند. نرخ مرگ و مير در افرادي كه 2 بار درهفته به ارگاسم مي‌رسند، نصف افرادي است كه در طول ماه تنها يك مرتبه ارگاسم را تجربه مي‌كنند.

پلاسماي مني (جذب شده از مخاط مهبل) حاوي روي، كلسيم و ديگر مواد معدني مي‌باشد كه از پوسيدگي دندان‌ها جلوگيري مي‌كند. هورمون پروستاگلاندين موجود در مني مردان بوسيله دستگاه تناسلي زنان جذب گرديده و باعث تعديل هورمون‌هاي زنانه مي‌شود. همچنين آداب برفراري رابطه جنسي، دو شريك جنسي را ملزم به رعايت اصول اوليه بهداشت از جمله مسواك زدن دندان‌ها مي‌كند. در اين بين هر عامل سرطان زاي موجود در خون نيز ممكن است به همراه اين مواد و به همين ميزان در پروستات تغليظ و انباشته گردد. کارشناسان حوزه سلامت به محاسن بسیاری زیاد رابطه جنسی اشاره نموده‌اند که در ادامه به 18 مورد از آنها خواهیم پرداخت.

زناني كه از لحاظ جنسي فعال بوده و شريك جنسي آنان نيز از كاندوم استفاده نمي‌كنند، كمتر مستعد افسردگي مي‌باشند. البته ثابت گرديده داشتن رابطه جنسي با چندين شريك جنسي مي‌تواند سرطان پروستات را در مردان تا 40 درصد افزايش دهد. انقباضات حين رابطه جنسي باعث تمرين و درگير شدن عضلات لگن، ران‌ها، باسن، بازوها، گردن و قفسه سينه مي‌گردد. رابطه جنسي سالم در افزايش اعتماد بنفس و عزت نفس زنان و مردان (خصوصا مردان) مي‌تواند تاثير بسزايي داشته باشد. داشتن بيش از 3 نوبت رابطه جنسي در طول هفته، ريسك ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را در مردان به نصف كاهش مي‌دهد. اين هورمون باعث انعطاف پذيري و لغزندگي بيشتر مهبل شده و زنان را در برابر بيماري‌هاي قلبي محافظت مي‌كند.

 

مکسا موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ...

انجام فعالیت‌های بدنی که استخوان‌ها را وادار به تحمل وزن بدن می‌کنند مانندِ پیاده روی، ورزش با وزنه، راه رفتن در آب و دوچرخه‌سواری، می‌تواند به تقویت استخوان‌های شما در دوران هورمون درمانی کمک کند.

علاوه بر این، مصرف تاموکسیفن در زنانی که هنوز به یائسگی نرسیده‌اند می‌تواند باعث کاهش تراکم استخوان بشود در‌حالی که در زنانِ یائسه، باعث قوی‌‌تر شدن استخوان‌ها می‌شود. تغذیۀ سالم همراه با مصرف مایعات و انجام تمرینات بدنی مقاومتی و هوازی می‌تواند به شما در خنثی کردن اثر هورمون درمانی بر عضلات کمک کند.

کاهشِ تراکمِ استخوان اگر درمان نشود، می‌تواند پوکی استخوان و نهایتاً شکستگی در استخوان‌ها را به همراه داشته باشد. همچنین ممکن است برای ‌اینکه وضعیت استخوان‌های شما را بررسی کند، برای‌تان آزمایش سنجش تراکم استخوان تجویز کند.

 

انواع عده و وضعیت زنان فاقد رحم

در پاسخ می¬توان گفت: شمول لفظ «النساء» نسبت به همه اصناف زنان در صورتی صحیح است که قرینه¬ای متصل یا منفصل وجود نداشته باشد یا حداقّل احتمال وجود آن بر تقیید لفظ عام «النساء» به صنف خاصی از زنان نباشد، در حالی‌که آیه: «واللائی یئسن من المحیض من نسائکم إن ارتبتم فعدّتهنّ ثلاثة أشهر» (طلاق،4) قرینه آشکاری بر تقیید لفظ (النساء) در آیه اوّل این سوره به زنانی است که امکان باروری و آبستن شدن را دارند، چرا که در آیه اخیر لزوم عده سه ماهه بر زنانی که دارای عادت ماهانه نیستند، مشروط به «ارتیاب» یعنی شکّ و تردید آنها در امکان آبستنی و باروری شده است، بنابراین مفهوم مخالف آیه مزبور چنین خواهد بود: با عدم احتمال آبستنی در زنانی که دارای عادت ماهانه نیستند عده بر آنها واجب نیست و این معنی گواه بر تقیید و تخصیص لفظ «النساء» در آیه اوّل به زنانی است که امکان باروری دارند و حداقل اینکه احتمال نزول همزمان آیات چهار گانه مورد بحث و نیز احتمال اراده شک و تردید در امکان باروری از لفظ «ارتیاب» در آیه مورد بحث، سبب اجمال معنا و احتمال محدودیت لفظ النساء به صنف خاصی از زنان (زنانی که امکان باروری دارند) می¬باشد، از این¬رو نمی¬توان آیه فوق را دلیل بر قاعده¬ای عام و فراگیر جهت اثبات لزوم عده در تمام زنان مطلقه قرار داد.

بدین¬سان از نظر راوی، عدّه برای اطمینان از باردار نبودن زن، جعل و تشریع شده، پس به موجب آن باید لزوم احراز چنین امری در مـورد زنی که عادت نمی¬شود، منتفی باشد، لذا این امر (ارتکاز ذهنی) راوی را وادار نموده تا از امام (ع) نسبت به وضعیت عدّه زنانی که عادت ماهانه ندارند سؤال نماید، پس تمام مـوضوع سـؤال راوی از امـام (ع) زنـی است که همسان آن زن عادت نمی¬شود و ویژگی نابالغ بودن یا کهنسالی و سپری کردن سن قاعدگی خصوصیتی ندارد، همچنین از پاسخ امام (ع) که فرمودند: «عدّه بر او نیست» نیز استفاده می¬شود، تمام موضوع برای نفی عدّه، همان چیزی است که در ذهن راوی بوده، یعنی زنانی که همسان آنها عادت نمی¬شوند، ناچار پاسخ امام (ع) مربوط به کلـیه زنانی است که عادت ماهانه نـدارند و همسان آنها نیز عادت نمی¬شوند، از این¬رو هرگاه در اثر پیشرفت دانش و فنّ آوری نمونه¬های دیگری از این عنوان پدیدار شود ـ مانند زنانی که رحم آنها را خارج کرده¬اند ـ تردیدی نیست که آن نمونه¬ها نیز در حکم عدم عدّه همانند دو نمونه طبیعی (خردسالان و کهنسالان) خواهند بود و عدّه بر آنها لازم نیست.

 

منبع





:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: